Beiaardier Paul Maassen: “Klokken hebben iets melancholisch”

“Muziek is in onze familie altijd iets heel natuurlijks geweest. Ik ben er ook wel met de liefde voor de klokken bezwangerd. Klokken hebben iets melancholisch. Mijn overgrootvader begon al in 1923 op hetzelfde carillon als waar ik nu op speel.” Aan het woord is Paul Maassen, binnen zijn familie de vierde generatie opeenvolgende stadsbeiaardiers van Breda.

Door Jan Roosen | Foto: Jack Sweres

MODERNE JAZZ

“Daar boven, alleen op die bijzondere plek in de toren, ben ik deel van het culturele landschap van de stad.” Opgeleid als jazzpianist aan het conservatorium van Rotterdam heeft hij een voorliefde ontwikkeld voor moderne jazz. “Voordeel daarvan is dat ik meer kan improviseren in vergelijking met collega beiaardiers die veelal de klassieke opleiding in Amersfoort hebben gevolgd. Maar ik ben weer geen specialist van oude muziek. Dus in de tijd van de Matthäus Passion moet ik harder studeren dan anderen.”

14 TON BRONS

“Een beiaardier is de poortwachter van het cultureel erfgoed van zo’n beiaard. Ik vertegenwoordig een soort tijdloos instituut. Als argeloze passant heb je het niet voor het kiezen dat je het geluid van 14 ton brons over je heen gestort krijgt. Ik heb dus een verantwoordelijkheid naar iedereen om voor elk wat wils te spelen. Ik ben geen jukebox die alles op verzoek speelt, maar ik probeer wel aan te sluiten bij wat er om me heen gebeurt. Zo ook dus met het jazzfestival waar ik tevens mijn voorkeur voor moderne jazz laat horen.”

AANJAGER

Paul Maassen vindt het jazzfestival wel zeer behoudend. “Hoewel er de laatste jaren wel wat beweging in zit. Maar het valt me op dat er erg vaak en gemakkelijk dezelfde musici staan en dat er weinig ruimte lijkt voor nieuwe generaties musici. Terwijl juist dit jazzfestival een aanjager zou kunnen zijn om publiek in contact te brengen met nieuwe muziek. Daarin zouden dan ook jonge Bredase musici kunnen meegroeien. Het hoeft toch niet alleen ‘zuipen met op de achtergrond een lekker muziekje’ te zijn. De balans zou anders kunnen.”

OPWARMEN

Paul krijgt regelmatig positieve reacties op zijn spel, vooral via sociale media. In de weken naar het festival toe speelt hij al meer jazz om de stad een beetje op te warmen. ‘Summertime’, ‘In a Sentimental Mood’, maar ook ‘Children’s Song’ van Chick Corea en iets van Joshua Redman. Zijn openingsconcert voor het jazzfestival, om 12 uur op Hemelvaartsdag, eindigt wel steevast met het Bredase volkslied: ‘De Paarse Heide’.